سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] به سخنى که از دهان کسى برآید ، گمان بد بردنت نشاید ، چند که توانى آن را به نیک برگردانى . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
پنل پیامک ، پنل اس ام اس ، پیامک صوتی ، پنل پیامک شیراز ، پنل اس ام اس شیراز ، نمایندگی پیامک ، تبلیغات صوتی ، ارسال انبوه پیامک ، تبلیغات پیامکی ، سرویس پیام کوتاه ، پنل پیامک صوتی ، پنل پیامک پیام رسون ، پنل نمایندگی ، 50001400 ، بازاریابی اس ام اسی ، بازاریابی پیامکی ، متن پیامکی ، پیامک تبلیغاتی ، کلمات کلیدی ، نمایندگی پیانمک ، نمتایندگی پیامک ، یامک صوتی ، کارت ویزیت الکترونیک ، نظر سنجی اس ام اسی ، نظرسنجی SMS ، نمایندگی پنل پیامک ، سیمکارت انبوه ، تبلیغات سیم کارتی ، برچسب ها: ارسال اس ام اس انبوه به استان کهگیلویه و بویراحمد ارسا ، برچسب ها: راهکارهای اس ام اس برای تجارت الکترونیک تجارت الکترونی ، بلک لیست مخابرات ، پنل اس ام ، اپراتور پیامکح صوتی ، پنل اس ام اس اهر پنل اس ام اس مرند پنل اس ام اس مراغه پنل اس ام ، ارسال بلک لیست ، ارسال پیامک انبوه ، اس ام اس ، اس ام اس پیامک های متنی اس ام اس یا پیامک های متنی نظر سنجی اس ا ، اس ام اس یا پیامک های متنی ، انبوه سیمکارت ، بازار یابی اس ام اسی ، پیام کوتاه ، پیام کوتاه آنلاین ، پیامک انبوه ، ÷نل اس ام اس ، پنل سیم کارت ، پیامک های متنی ، پیامکصوتی ، چرا کسب و کار شما به اس ام اس انبوه نیازمند است ، سامانه پیام کوتاه , سامانه پیام کوتاه رایگان , سامانه پیام کوتاه ، سامانه پیامک پیام رسون ، سامانه پیامکی کل کشور ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :11
کل بازدید :88865
تعداد کل یاداشته ها : 442
103/1/28
9:11 ع

 

نگرانی نسبت به سیاست‌ها ی جدید   واتس‌اپ باعث شده است علاوه بر میلیونها کاربر در غرب، کاربران چینی هم به دانلود اپلیکیشنهای پیام رسان سیگنال و تلگرام اقدام کنند.

 

پس از اطلاعیه واتس‌اپ که به کاربران درباره اشتراک گذاری اطلاعاتشان با فیس بوک یادآوری می کرد، کاربران مهاجرت به اپلیکیشن های رمزگذاری شده دیگر را آغاز کردند و طبق آمار کانال رسمی تلگرام، این اپلیکیشن پیام رسان در فاصله 10 تا 13 ژانویه 25 میلیون کاربر جدید اضافه کرد. دانلود سیگنال از طریق فروشگاههای اپ استور اپل و گوگل پلی در دهها کشور افزایش یافت.

 

کوچ کاربران در هفتم ژانویه که الون ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا در پیامی به 40 میلیون هوادارش در توییتر توصیه کرد برنامه سیگنال را نصب کنند، شدت گرفت.

 

رشد تلگرام و سیگنال در چین به اندازه مناطق دیگری که واتس‌اپ در آنجا اپلیکیشن اصلی مورد استفاده کاربران بوده، قابل ملاحظه نبوده است اما رشد اخیر کاربران این اپلیکیشنها در چین که وی چت اپلیکیشن شماره یک به شمار می رود، نشان می دهد اپلیکیشنهای پیام رسان دیگر با ظرفیتهای متفاوت در چین همچنان وجود دارند.

 

طبق آمار شرکت تحقیقاتی سنسور تاور، سیگنال در فاصله هشتم تا 12 ژانویه 9 هزار دانلود جدید از فروشگاه اپ استور چین داشت که رشد 500 درصدی در مقایسه با فاصله سوم تا هفتم ژانویه را نشان می دهد. تلگرام در فاصله هشتم تا 12 ژانویه 17 هزار دانلود جدید داشت که رشد شش درصدی در مقایسه با سوم تا هفتم ژانویه را نشان داد. رشد واتس‌اپ در مدت مذکور متوقف شد و 10 هزار دانلود داشت.

 

این حقیقت که تلگرام، سیگنال و واتس‌اپ در چین قابل دسترس هستند، ممکن است برای برخی مایه تعجب باشد اما سایت رصد سانسور اپل نشان می دهد که همه اپلیکیشنهای پیام رسان غربی همچنان در فروشگاه برنامه اپل موجود هستند. وضعیت برای اندروید متفاوت است زیرا خدمات گوگل عمدتا در چین مسدود شده اند و کاربران اندروید از فروشگاههای برنامه اندروید که توسط شرکتهایی نظیر تنسنت و بایدو اداره می شوند، استفاده می کنند. تلگرام و سیگنال در این فروشگاههای اندروید برای دانلود موجود نیستند و تنها کاربرانی که از ابزارهای فیلترشکن استفاده می کنند، قادر به دسترسی به گوگل پلی و نصب این اپلیکیشنها هستند.

 

چالش بعدی استفاده از این اپلیکیشنهاست. برخی مانند سیگنال بدون نیاز به ابزار فیلترشکن به راحتی کار می کنند اما مشکل اصلی ثبت نام در سیگنال است. کاربر باید با استفاده از یک شماره تلفن حسابش را فعال کنند و شماره های تلفن چینی با هویت واقعی کاربران ثبت شده اند. کاربران می گویند واتس‌اپ گاهی بدون نیاز به فیتلرشکن در چین کار می کند اما بسیار کند است و فیس بوک بدون فیلترشکن قابل دسترس نیست.

 

طبق قانون امنیت سایبر که از سال 2017 به اجرا گذاشته شد، شرکتها برای فعالیت قانونی در چین باید اطلاعات کاربران را در سرورهای داخل این کشور ذخیره کنند و اطلاعات لازم را در اختیار مقامات قرار دهند. به عنوان مثال اپل با یک فراهم کننده خدمات ابری چینی برای ذخیره اطلاعات کاربران چینی خود همکاری می کند.

 

بر اساس گزارش تک کرانچ، این الزام پرسشهایی را درباره نوع تعامل سیگنال و سایر اپلیکیشنهای خارجی با مقامات چینی برانگیخته است. سیگنال اعلام کرده که هیچ اطلاعاتی را به پلیس هنگ کنگ نداده است و هیچ اطلاعاتی برای ارایه به پکن ندارد

 

 


  
  

 

 "پایگاه خبری ان بی سی" در گزارشی، با پرداختن به مساله اقدام اخیرِ "جو بایدن" رئیس جمهور منتخب آمریکا در انتخابِ "ویلیام برنز"، جهت تصدی کرسی ریاست بر سازمان سیا، به طور خاص بر این نکته تاکید دارد که تجربیات گسترده برنز در عرصه سیاست خارجی و همچنان روابط دوستانه طولانی مدت او با جو بایدن، می‌تواند وی را به فردی مناسب جهت ریاست بر سازمان سیا تبدیل کند. ان بی سی نیوز در این رابطه می‌نویسد:

 

«جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به تازگی "ویلیام برنز" دیپلمات ورزیده آمریکایی را نامزد تصدی کرسی ریاست بر سازمان سیا کرده است که این امر موجب خوشحالی جامعه جاسوسی آمریکا شده و برخی روسای سابق سازمان سیا ضمن استقبال از این تصمیم، بر این تاکید کرده اند که تجربیات عمیق و گسترده برنز در عرصه سیاست خارجی و روابط کاری و دوستانه طولانیِ برنز با جو بایدن، می‌تواند منافع و مزایای قابل توجهی را برای آمریکا به دنبال داشته باشد.

 

به گزارش فرارو، در صورتِ موافقت سنای آمریکا با انتصاب ویلیام برنز، وی احتمالا نخستین دیپلمات آمریکایی خواهد بود که بر کرسی ریاست به سازمان سیا، تکیه خواهد کرد. ویلیام برنز پیش از این سفیر آمریکا در کشور‌هایی نظیر روسیه و اردن بوده و در این دوره ها، همکاری‌های نزدیکی با سازمان سیا داشته است. همین مساله به خوبی به وی کمک خواهد کرد تا تجربیات خود را در کرسی ریاست بر سازمان سیا، عملیاتی کند.

 

"مارک پُلیمروپولوس" یکی از افسران عالی رتبه سازمان سیا که سابقه فعالیت‌های گسترده در خاورمیانه و نبرد با روسیه را دارد تاکید می‌کند که انتخاب ویلیام برنز، یک حرکت و اقدام عالی از جانب جو بایدن است. او در این رابطه می‌گوید: "ویلیام برنز یک غول و چهره برجسته در جهان سیاست خارجی است. او در عرصه بین المللی، فردی قابل احترام است و به خوبی جامعه اطلاعاتی آمریکا را می‌شناسد. افسران میدانی و عملیاتی در سازمان سیا، واقعا، برنز و کار کردن با او را دوست دارند".

 

"مایکل هیدن" رئیس اسبق سازمان سیا در دولت جرج بوشِ پسر نیز معتقد است: "وی (برنز) یک انتخاب فوق العاده برای تصدی کرسی ریاست بر سازمان سیا است".

 

"جان برنان" یکی دیگر از روسای اسبق سازمان سیا نیز می‌گوید: "ویلیام برنز اعتبار بین المللی و داخلی قابل توجهی دارد. وی سال‌ها در جریان ماموریت‌های دیپلماتیکِ فرامرزی خود، با نیرو‌های سازمان سیا در ارتباط بوده است. سفرای آمریکا در کشورهاتی مختلف، اغلب ارتباط نزدیکی با سازمان سیا و نحوه عملکرد آن در کشور‌های محل ماموریت خود دارند و در این زمینه، ویلیام برنز به واسطه ماموریت‌های دیپلماتیک خود ورای مرز‌های آمریکا، چهره‌ای کارکشته و با تجربه (در زمینه همکاری با سیا) است".

 

 

یکی از افسران میدانی سابق سازمان سیا به نام "داگلاس لندن" می‌گوید: "ویلیام برنز یک انتخابِ الهام بخش برای آمریکا است. وی یکی از همکاران قوی دستگاه اطلاعاتی آمریکا در پرونده‌هایی نظیر لیبی و مساله هسته‌ای ایران، بوده است".

 

داگلاس لندن و همچنین دیگر افسران ارشد سیا تاکید دارند که ویلیام برنز، روابط دوستانه و نزدیکی را با جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا دارد. امری که عقبه آن به دوره ریاست بایدن بر کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بر می‌گردد. در این راستا، آنچه که برنز را به گزینه‌ای مطلوب برای ریاست بر "سیا" در دولت بایدن تبدیل می‌کند، این مساله است که اساسا سازمان سیا در صورتی عملکرد بهتری دارد که رئیس آن، با رئیس جمهور آمریکا روابط نزدیک و دوستانه‌ای داشته باشد. از این رو، از دید بسیاری از افسران اطلاعاتی آمریکا، ویلیام برنز گزینه مطلوبی برای ریاست بر سازمان سیا در دولت بایدن است.

 

ویلیلام برنز قرار است بر سازمان سیا در شرایطی ریاست کند که این سازمان عمیقا توسط دونالد ترامپ تحقیر شده و حتی همین حالا هم رئیس فعلی آن یعنی (خانم) "جینا هسپل"، شاید بر اثر خشم و غضب ترامپ، در واپسین روز‌های حضور رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید، از کرسی خود برکنار شود.

 

بایدن در شرایطی ویلیام برنز را نامزد تصدی کرسی ریاست بر سازمان سیا کرده که پیش از این، "مایکل مورل" سرپرست موقت پیشین سیا و "دیوید کوهن" یکی از معاونان سابق سازمان سیا که سابقه کار در وزارت خزانه داری این کشور را دارد نیز مورد بررسی قرار داده بود.

 

در ابتدا، بایدن می‌خواست که "توماس دونیلون" مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا در دوره اوباما را به کرسی ریاست سازمان سیا منصوب کند. با این حال، منابعِ آگاه به موضوع، در گفتگو با ان بی سی به این نکته اشاره کرده اند که ظاهران دونیلون از تصدی این پُست، خودداری کرده است.

 

با این همه، دیدگاه اصلی اغلب دموکرات‌ها در مورد نامزدیِ برنز جهت ریاست بر سازمان سیا این است که وی با تجربیات قابل توجه خود در عرصه روابط بین الملل و سیاست خارجی قادر است از بروز اشتباهات بزرگ توسط سازمان سیا جلوگیری کند.

 

ویلیام برنز از منتقدان جدی و مهم دونالد ترامپ رئیس جمهور جنجالی آمریکا است. وی در سال 2019 و در جریان مصاحبه با رادیو ملی عمومی آمریکا در این رابطه می‌گوید: "بر اساس آنچه تاکنون من در عرصه سیاست خارجی آمریکا تجربه کرده ام، منافع ملی آمریکا در بهترین حالت در شرایطی تامین می‌شود که بر اساس "عقل سلیم" فکر و اقدام شود نه بر اساس منفعت محوری و خودرایی. ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود، عملا منافع ملی آمریکا را کنار گذاشته و منافع شخصی و خصوصی خود را دنبال می‌کند".

 

با این همه، اغلب دموکرات‌ها و ناظران مسائل آمریکا بر این باورند که موردِ احترام بودنِ ویلیام برنز نزد اعضای تیم امنیت ملی و سیاست خارجی ولت جدید آمریکا، فاکتور مهمی است که می‌تواند کارآمدی وی را در سمتِ جدیدش، تا حد زیادی تقویت کند».

 

 

 


  
  

 

حدف شارژر آیفون 12 از جعبه گوشی موضوعی است که بسیاری از طرفداران آیفون 12 را ناراحت کرده است. اما این برداشتن شارژر چقدر برای اپل سود داشته است؟

 

حتما اگر از طرفداران دنیای تکنولوژی و گوشی‌های هوشمند باشید این مورد را بخاطر دارید که حدودا چند ماه  پیش و هنگام عرضه گوشی‌های سری آیفون 12، اپل اعلام کرده بود که تمامی این پرچمداران بدون داشتن شارژ و هندزفری داخل جعبه عرضه خواهند شد. این مسئله در ابتدا توسط شرکت‌هایی مانند سامسونگ مورد تمسخر قرار گرفت و بعدها به اظهار جلوگیری از تولید پلاستیک از جانب اپل توانست خود را  توجیح کند. با این وجود همچنان شارژر مخصوص گوشی‌های آیفون توسط سایر شرکت‌ها ساخته می‌شود، اما آیا انجام این حرکت برای شرکت اپل سود کلانی را به دنبال داشته است؟

 

سود شارژر های آیفون 12

 

 

اخیرا از  گزارشات تهیه شده به نظر می‌رسد که هر گوشی آیفون 12 با در نظر گرفتن مشخصات و نوع بسته‌بندی هم‌اکنون چیزی حدود 4.2 دلار از گوشی‌های آیفون 11 سال گذشته برای ساخت ارزان‌تر حساب شده است. با این وجود ممکن است فکر کنید که 4.2 دلار چندان سود خاصی برای یک شرکت بزرگ مانند اپل نخواهد بود؛ اما آمار نشان می‌دهند که تا پایان سال، احتمال فروش بیش از 63 میلیون واحد از گوشی‌های آیفون 12 پیش‌بینی می‌شود و با این مقدار، شرکت اپل رقمی حدود 264 میلیون دلار را ذخیره خواهد کرد!

 

حال می‌توان نتیجه گرفت که علاوه بر جلوگیری از مصرف پلاستیک بیشتر، ظاهرا قرار ندادن شارژر داخل جعبه گوشی‌های آیفون 12 سود دیگری را برای اپل داشته که از آن چشم‌پوشی نکرده است. همچنین نکته قابل توجه اینجاست که حتی شرکت سامسونگ که خود این حرکت را مورد تمسخر قرار داده بود، حال تمامی پست‌های کنایه‌آمیز خود را از صفحات مجازی رسمی پاک کرده و به نظر می‌رسد که پرچمداران سری گلکسی اس 21 نیز بدون همراه داشتن شارژر عرضه خواهند شد. و این خود یک حرکت زیرکانه توسط سامسونگ است.

 

 


  
  

 

نخست وزیر رژیم صهیونیستی حمله شامگاه چهارشنبه به ساختمان کنگره آمریکا را "اقدامی شرم آور" توصیف کرد و بابت این موضع متاسف شد.

 

بر طبق گزارشات ، اوفر جندلمن، سخنگوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی صبح امروز(پنجشنبه) در حساب توییتری خود نوشت، نتانیاهو حمله به کنگره آمریکا را محکوم کرده و آن را اقدامی شرم آور دانسته است.

 

نتانیاهو در ابتدای دیدار خود با استیو منوچن، وزیر خزانه داری آمریکا در تل آویو گفت، دموکراسی آمریکا در طول نسل‌ها الهام بخش میلیون‌ها انسان در سراسر جهان و در اراضی اشغالی بوده است و قانون‌گریزی و خشونت برخلاف ارزش‌هایی است که  آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها به آنها افتخار می‌کنند.

 

نخست وزیر اسرائیل تاکید کرد، آشوب شب گذشته در ساختمان "کاپیتول" اقدامی شرم آور است که باید به شدت محکوم شود و تاکید کرد بدون شک دموکراسی آمریکا مانند همیشه حاکم خواهد شد.

 

 


  
  

 

اینکه چین در تلاش برای رهایی از استعمار اینترنت آمریکایی است بر همگان آشکار است اما  تعامل ایران با این کشور در قالب سند همکاری ایران و چین و انتقال تکنولوژی‌های نو به کشورمان ضروری به نظر می‌رسد.

 

عملکرد انحصارطلبانه و استعمارگرایانه آمریکا در فضای مجازی، برخی کشورها را بر آن داشته که برای کمک به توسعه جهان و بهبود زمامداری اینترنت، احترام به حاکمیت کشورها در فضای مجازی و توجه به آینده مشترک بشریت در این عرصه، اقدامات مؤثری انجام دهند.

 

یکی از این کشورها که دیدگاه «لزوم فعالیت‌های مشارکتی کشورها در فضای مجازی» را دنبال می‌کند چین است. این کشور طی سال‌های اخیر در کنفرانس‌های جهانی اینترنت، دیدگاه‌های خود را در این خصوص ارائه کرده و نسبت به رویه تهاجمی، و استعمارگرایانه آمریکا در فضای مجازی انتقاد داشته است.

 

چین به تازگی گزارشی با نام «ایجاد جامعه‌ای با آینده‌ای مشترک در فضای سایبر با همکاری گروهی» را که در سال 2019 در کمیته سازماندهی کنفرانس جهانی اینترنت ارائه کرده  است؛ در این سند بر دستیابی به «توسعه مشترک، همکاری در زمینه تأمین امنیت سایبری، حرکت به سوی زمامداری مشترک و بهره‌مندی مشترک کشورها از مزایای اینترنت و فضای مجازی» تاکید شده است.

 

به دلیل رویکرد مدنظر در این سند و با توجه به برنامه‌های ایران برای همکاری بلندمدت با چین، پرداختن به مساله همکاری دو کشور در حوزه اینترنت در ذیل این سند، خالی از لطف نیست.

 

در همین زمینه محمدصالح جوکار نماینده مجلس گفته است که در پیش‌نویس سند همکاری 25 ساله ایران و چین، موضوع اینترنت ملی تحت عنوان همکاری دو کشور در جهت توسعه فضای مجازی قید شده است.

 

در این میان این سوال مطرح می‌شود که همکاری ایران با چین برای برون رفت از استعمار اینترنت آمریکایی در چه موضوعاتی باید پیگیری شود و چه راهکارهایی مدنظر قرار گیرد تا منافع کشور در این همکاری تأمین شود.

 

حکمرانی اینترنت کاملاً در اختیار آمریکا است

 

سید مسعود شریفی آینده پژوه و کارشناس فضای مجازی در گفتگو با ما، بایدها و نبایدهای همکاری استراتژیک ایران و چین در عرصه اینترنت و فضای مجازی را تشریح کرد و با اشاره به استعمار و انحصار فعلی آمریکا در بخش زیرساخت‌های اینترنت و ارائه خدمات گفت: کشورهای مختلف نگران موضوع انحصار آمریکا در زیرساخت‌های ارائه اینترنت هستند. برای مثال امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دو سال پیش با تاکید بر اینکه نباید فقط دو رویکرد اینترنت آمریکایی و اینترنت چینی در جهان وجود داشته باشد، از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست رویکردشان را در این باره تغییر داده و رویکردی جدید در زمینه اینترنت پیش بگیرند. چرا که اروپا هم باید ارائه دهنده اینترنت باشد.

 

شریفی با اشاره به اینکه اینترنت کابلی در جهان به شدت تحت کنترل چند شرکت قوی آمریکایی در سیلیکون ولی است، ادامه داد: حتی مؤسسه آیکان که مدیریت واگذاری نام‌های دامنه و آدرس‌های پروتکل اینترنت را برعهده دارد، به شدت آمریکایی است. در حالی که ظاهراً یک شرکت حاکمیتی چند ملیتی و مستقل به نظر می‌آید اما کاملاً آمریکایی است و تصمیماتش تحت تأثیر مستقیم وزارت بازرگانی آمریکا قرار دارد.

 

این آینده پژوه فضای مجازی با بیان اینکه حکمرانی اینترنت کاملاً آمریکایی است و تصمیم گیری‌های آیکان نیز مستقل از آمریکا نیست، گفت: انحصار در زیرساخت ارائه اینترنت توسط آمریکا به شدت مشهود است. به همین دلیل کشور چین خواستار مهیا شدن بستری برای ایجاد سازمان پروتکل‌های اینترنت زیر نظر سازمان ملل شده است.

 

ایران همکاری با چین را در 3 بخش دنبال کند

 

شریفی با بیان اینکه چین خودش یکی از توسعه دهنده‌های اصلی اینترنت است و به عنوان رقیب آمریکا در حکمرانی اینترنت، سعی دارد خود را مطرح کند، گفت: چین قصد دارد متناسب با فرهنگ و نیازهای بومی خود، سند حکمرانی بر اینترنت را ارائه کند و در این زمینه اقدامات مهمی انجام داده است. از این رو همکاری ما با چین می‌تواند در 3 بخش «قطعات الکترونیکی و چیپ ست ها»، «اینترنت ماهواره‌ای» و «تجهیزات مخابراتی 5G» دنبال شود.

 

وی با بیان اینکه در حوزه «قطعات الکترونیکی و چیپ‌ست ها»، به دلیل تحریم‌هایی که آمریکا علیه چین روانه کرده، این کشور به سمت تولید قطعات رفته و حرف برای گفتن دارد، افزود: ایران نیز با توجه به اینکه به شدت تحت تحریم آمریکا است، می‌تواند با پیوستن به چین، مساله تحریم آمریکا را خدشه دار کند.

 

شریفی با اشاره به سهم چین از بازار تجهیزات مخابراتی، گفت: یک سوم بازار تجهیزات مخابراتی دنیا هم اکنون در اختیار کشور چین است و شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری 5G نیز چینی هستند.

 

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه بحث «اینترنت ماهواره‌ای» یک بحث پرچالش برای همه کشورها است، توضیح داد: هم اکنون شرکت استارلینک آمریکا خدمات اینترنت ماهواره‌ای ارائه می‌دهد. ایده این شرکت این است که با ماهواره‌ها دور دنیا بچرخد و اطلاعات بین ماهواره‌ها و افراد روی زمین را به هم مرتبط کند. البته با توجه به اینکه قیمت اینترنت ماهواره‌ای فعلاً بالا است، این پروژه هنوز تجاری نشده است.

 

در زمینه اینترنت ماهواره‌ای نباید منفعل عمل کنیم

 

وی با تاکید بر اینکه اینترنت ماهواره‌ای هیچ حد و مرزی برای انتقال دیتا ندارد و مرز کشورها را به رسمیت نمی‌شناسد، گفت: اینترنت ماهواره‌ای، هیچ حکمرانی برای اینترنت نمی‌پذیرد. این در حالی است که امکان نظارت بر اینترنت ثابت و سیار از گیت وی وجود دارد اما در اینترنت ماهواره‌ای هیچ نظارت و حکمرانی نمی‌توان داشت.

 

شریفی با اشاره به اینکه ما باید در این زمینه رویکرد کاملاً جدی و مقابله‌ای داشته باشیم و موضع انفعال را پیش نگیریم، خاطرنشان کرد: چین از کشورهایی است که ادعای رقابت با آمریکا را در این حوزه دارد و از این رو چند شرکت برای توسعه سیستم‌های اینترنت ماهواره‌ای فعالیت خود را در این کشور آغاز کرده‌اند.

 

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود که در آینده و با تجاری شدن اینترنت ماهواره‌ای، کنترلی که در حوزه اینترنت کابلی وجود داشت از بین برود، گفت: در صورت همکاری ایران با چین، می‌توانیم روی اینترنت ماهواره‌ای خودمان نقش مؤثری داشته باشیم. به این شکل که بتوانیم با ایجاد یک منظومه ماهواره‌ای میان چین، ایران و چند کشور همسو به سمت اینترنت ماهواره‌ای برویم.

 

این آینده پژوه فضای مجازی گفت: در این راستا باید زمینه را برای انتقال تکنولوژی از چین به ایران و تربیت نیروی انسانی متخصص فراهم کنیم. دانشگاه‌ها و نهادهای سیاستگذار ما باید وارد مساله اینترنت ماهواره‌ای شوند و از این رو، رویکرد چین می‌تواند برای ما ارزشمند باشد. اگر نتوانیم روی منشأ این فناوری اثرگذار باشیم، پیامدهای منفی آن برای ما بیشتر از پیامدهای مثبت آن خواهد بود.

 

 

 

حکمرانی داده محور جایگزین حکمرانی دولت‌ها می‌شود

 

این آینده پژوه فضای مجازی با بیان اینکه در آینده «حکمرانی داده محور» جایگزین «حکمرانی دولت‌ها» می‌شود، گفت: با توجه به توسعه و ارائه خدمات پایه کاربردی مانند موتور جستجو، پیام‌رسان، پلتفرم‌ها توسط آمریکا، این کشور در این حوزه به شدت انحصارگر است و از خدمات رایگانی که در اختیار ما می‌گذارد، دیتا جمع آوری می‌کند تا برای آینده حکمرانی داده محور مورد استفاده قرار دهد. از آنجایی که چین این موضوع را نپذیرفته برای خود خدمات پایه کاربردی مانند پیام‌رسان و موتور جستجوی بومی راه اندازی کرده است. اما ما همچنان تحت این انحصار آمریکایی قرار داریم.

 

این کارشناس به موضوع فناوری هوش مصنوعی به عنوان یکی دیگر از الزاماتی اشاره کرد که ایران باید در زمینه آن با کشوری مانند چین وارد همکاری شود.

 

همکاری در حوزه هوش مصنوعی، از نان شب هم واجب‌تر است

 

وی گفت: هوش مصنوعی در 4 لایه اینترنت هوش مند، هوش مصنوعی بیزینس، هوش مصنوعی ادراکی و هوش مصنوعی خودمختار در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا پایان سال 2018 کشور چین به غیر از موضوع مربوط به بیزینس، در سایر موارد در دنیا رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. این کشور برای هوش مصنوعی سرمایه گذاری بسیاری انجام داده و هم اکنون یک رقابت جدی میان آمریکا و چین در حوزه هوش مصنوعی دیده می‌شود.

 

به گفته شریفی، چین در حوزه هوش مصنوعی نقشه راه‌های متعددی دارد و تا 2030 بیش از 3 درصد GDP این کشور صرف منابع انسانی هوش مصنوعی می‌شود.

 

وی گفت: ما نیازمند تدوین سند استراتژیک با چین در حوزه هوش مصنوعی هستیم. چرا که در غیر این صورت چند سال دیگر، گدای هوش مصنوعی خواهیم بود و هیچ کشوری این فناوری را در اختیار ما نمی‌گذارد.

 

این کارشناس تاکید کرد: در آینده نزدیک، جنگ کشورها در دنیا با موشک‌های پیشرفته اتفاق نمی‌افتد و ربات‌ها وارد این کارزار می‌شوند. به همین دلیل رابطه ما با چین در حوزه هوش مصنوعی، از نان شب هم واجب‌تر خواهد بود.

 

وی با اشاره به تکنولوژی‌هایی مانند رباتیک، پرینتر و به طور کل تمامی تکنولوژی‌های مربوط به انقلاب صنعتی چهارم که از دل هوش مصنوعی بیرون می‌آید، تاکید کرد: چین در این حوزه پیشگام است و همکاری بلندمدت با این کشور، در شرایطی که بتوانیم محیط دانشگاهی خود را با این فناوری‌ها تطبیق داده و متخصص در این حوزه تربیت کنیم و انتقال فناوری داشته باشیم، بسیار مؤثر خواهد بود.

 

 


  
  
   1   2      >